Polgármester-választás Pécs: most az előny Szili Katalinnál

Pécs
Pécs

Az időközi polgármester-választás, amelyet május tizedikére tűztek ki Pécsett, hogy elfoglalhassa valaki a Toller László balesete, majd utódja, Tasnádi Péter halála miatt megüresedett polgármesteri széket – újabb szakaszába lépett.
Az első szakaszban a Fidesz polgármester-jelöltje, Páva Zsolt volt a kezdeményező. A politikai marketing fogalomkörében értelmezendő “támadását” Szili Katalin nem csak kivédte, hanem sorozatban olyan ellencsapást mért ellenfelére, amelyre kevesen számítottak a hagyományosan “baloldalinak” elkönyvelt mecsekaljai városban.

Az első szakaszban Páva Zsolt fő felvetése aköré a kérdés köré csoportosult: ki pécsibb kettejük közül. Reklámszlogenje szerint: hogy a pécsiek nyerjenek!

Az első szakaszban Szili Katalin a HELLÓ PÉCS mozgalommal válaszolt, s elsősorban az Interneten, egy korszerű, interaktív, (Obama-mintájú) bloggal “verte meg” Páva Zsolt videókból “összetákolt” honlapját! Bár látszik a fideszes politikus web-egységén a felzárkózási hajlandóság, de ez (még) korántsem sikerült.

A második szakasz Szili-rohamokkal indult.
A Helló Pécs mozgalom nem csak az Interneten, hanem a város különböző pontjain is igyekszik bevonni a lakosságot a közös gondolkozásba a város fejlesztési irányait meghatározandó. Tömegrendezvény is színesíti a mozgalom palettáját, országos hírű előadókkal.

Kemény aktivitás jellemzi Szili Katalin stábját, amelyet nem csak a marketing, hanem a politika színterén is felmutat. Mai hír, hogy az SZDSZ mellett a visszalépő független (korábban szintén szocialista) Juhász István és az MDF is Szili Katalin házelnök mögé áll a választási küzdelemben.

Páva Zsolt láthatóan nem képes követni ezt a világvárosi színvonalú, korszerű politikai és marketing aktivitást, most, a második szakaszban csupán passzív eszközökkel rukkol elő. Övé az utca a számtalan óriásplakáttal, (de a liftekben elhelyezett reklámtáblákon, a sajtóban – hasábmiliméterben számolva – Szili az úr).

Tehát aktív és passzív (statikus eszközöket használó) fél, huszonegyedik és huszadik századi felfogás feszül itt egymásnak – tegyük hozzá, nagyon kemény pénzekért!
Ebben a második szakaszban – marketing szempontból – egyértelműen Szili Katalin vezet.

Hatalomban - ellenzékben
Hatalomban - ellenzékben

***

Van egy bizonyos határ, amelyre szeretném felhívni a figyelmet. A Helló Pécs blog hivatalos bejegyzésében olvasom:

“Végre tehát a politika is kezdi meghonosítani Magyarországon a legkorszerűbb kommunikációs megoldásokat, mellyel jelen esetben a Helló Pécs! a hazai politikai kommunikáció sivatagában oázisként is sikeres lehet.”

Az öndícséret általában nem szimpatikus. Ilyen gigantikus mértékben pláne nem az. Általában véve megjegyezném, hogy korántsem volna itt Pécsett ekkora a sivatag, ha a pécsi politikai erők, az önkormányzat, az EKF menedzsmentje köréből nem tüntek volna el a beadott pályázatok, ha nem névtelen levelekben történt volna pökhendi elutasítása a legkorszerűbb kezdeményezéseknek. Tehát kéretik szerényebbre fogni a fogalmazást, mert a sivatag néhány – nemzetközi piacon képzett, felkészült tuaregje, – esetleg nagyon keményen “visszalő”. Magyarán: a bloggerek visszafogott, eddig semleges türelmét öncélú, nagyképű és cinikus öntömjénezéssel nem tanácsos eljátszani.

Bognár László
blogger

***

Korábban a polgármester-választásról:

Pécs: Helló Kati, szervusz Zsolt!

Pécs: blogok háborúja avagy pécsi lesz a polgármester

Ugyanerről, másként:

Helló Pécs, helló oázis – online marketing hibák

“Polgármester-választás Pécs: most az előny Szili Katalinnál” bejegyzéshez 29 hozzászólás

  1. Lassan komolyan fontolóra kell vennem, ne induljak-e a pécsi Blogger(ina) Párt színeiben. Kár, hogy se nem értek hozzá, se nem érdekel az aktuálpolitika 🙂 🙁

  2. Nem tudom eldönteni, hogy ez a poszt most komoly, mert ironizál avagy pusztán csak komolyan komolytalan? Én nem csak Szilit és nem csak a parlamentben nem kívánom látni! Én már új fejekben, új gondolatokra vágyom, de legalábbis gondolatokra,nem pedig pártszlogenek, jelszavak, üres frázisok mantrázására. Arról nem is beszélve, hogy olyan ember nekem ne próbálkozzon,aki végignézte és végigasszisztálta a palamentben mindazt, ami Toller halála után történt.Én személy szerint nem kérek az ilyen perszonokból és perszonákból sem!

  3. Kedves Malvina!
    Érzed, hogy van valami “gond” ezzel a pécsi polgármester-választásról szóló bejegyzéssel – és ezúttal sem csalnak meg téged az ösztöneid, az érzéseid, a gondolataid.
    A “gond” csupán annyi: politikai értelemben lábhoz tett szóval állok itt, politikai értelemben nem mondok se igent, se nemet, csupán a kampány marketingjéről morgok ezt-azt, de inkább csak keveset.
    Ezt érzed, ezt furcsállod, hiszen a blogoszférában mondjuk Debrecenben békeidőben is nagyobb a csatazaj, mint most itt, Pécsett.
    Minden város blog szempontú fejlődésének megvannak a törvényszerűségei: Pécsé ilyen. Sivatagos állítólag…
    Én inkább azt mondanám, hogy a civil blogoszféra túlélte azt a helyzetet, amelyben jobban virágozhatott volna, mint az országban bárhol (gondolj pl. az EKF eltékozolt százmillióira), de nem hogy segítséget nem kapott, hanem csak pofonokat.
    Mégis van civil blogélet, pl. FYGureout barátunk jóvoltából, aki szépen egybevasalta-vasalja a pécs-baranyai blogokat, bloggereket és egymaga többet tesz ingyen az internetes kultúráért, mint az EKF-menedzsment a szétszórt százmilliókért évek alatt összesen.
    Hatalom és ellenzék most egyaránt ezt szüreteli, a maga munkájának a korszerűség terén elért csődjét-csöndjét kapja vissza, a bizalmi hitelt.
    Legalábbis innen, a sivatag felől, ez így fest.

    És egy link, hogy látni lehessen, hogy a sivatagból hogyan láttuk eddig az oázist.
    https://blog.joljarok.hu/archives/477

  4. :::)) Igen, sokszor csaljuk meg magunkat azzal, hogy két vagy több dologról beszélünk, de azzal is, hogy egy dologról beszélünk. Most is egyszerre több dolog ér itt egybe körülöttünk és persze bennünk! Részemről az egyik ezek közül az, hogy én a vezetés környékén sem, nemhogy benne, nem kívánom/kivánnám ::((( Szilit , Lampertet, Lendvait, Kisst , Szekerest, Hillert és társaikat látni. A másik pedig az, hogy a hazai blogélet – mint bármi ebben az országban – pontosan olyan mint a társadalmunk. Semmivel sem jobb avagy rosszabb. Összeségében ugyan rosszabb nem is igen lehetne, egyenként viszont bizony, vannak kifejezetten értelmesen, mélyen és tanulságosan okos és szép, gondolatteli blogok. És mégis, hiába, mert a hülyeség, az ön- és környezetismeret hiányától elvérző érdekérvényesítés, az egyszerre nevetséges és siralmas “béség” – balga,bornírt,buta,beteg,beszűkült és bigott…stb. – diadalmasan üli torát minden és mindenek felett. És akkor az abc-nek csak egy betűjével illusztráltam…. ::(((

  5. Gyűlölöm a politika minden formáját, megnyilatkozását, az ő színhordozásuktól függetlenül. Olyan békés világot szeretnék, ahol mindenki tudja (és teszi) a kötelességét, majd azt követően él a jogaival. Ahol mindenkinek van pénze, lehetősége koncertre, moziba, könyvtárba, kiállításra stb. menni a munka után, aztán megbeszélni barátaival egy kellemes vendéglőben azt amit látott (lásd még: kvaterka).
    Szóval a Magyarország Egyesült Álom Köztársaságban szeretnék élni.

    A Pécs-Baranyai Bloggerek oldalak pedig semmiség, csak az Álom Köztársaság jószándék-részlegének egy kicsiny darabja, egy technika a meglévő, különálló részek egy tárlaton történő bemutatására.

  6. Én kedvelem a politikát, és azt szoktam mondani, hogy ez olyan, hogy igen-igen kedvelem a lencsefőzeléket és a káposztástésztát is, de csak azt amelyiket tartalmasan, tisztességesen és élvezetesen csinálnak! ::)))

  7. A módszertan és a szemlélet, a közösségek bevonása online módon a politikai marketingben, főleg baloldalon úttörő kísérlet Magyarországon. Egyben jó teszt abban a tekintetben is, hogy a választásra jogosultak miként használják az ADSL nyújtotta információs csatornákat.

  8. Kedves Halas Attila!
    1) A “baloldalon” láttam én már olyan kísérletet, hogy online közösséget teremtsenek és vonjanak be a politizálásba – a Táncsics alapítványnál. Igaz, nem “éles”, azaz nem választási helyzetben. Meglehet, az egy olyan “iskola”, amelynek majd a későbbi választások alkalmával lesz igazi jelentősége, azzal, hogy a web2.0-át anyanyelvi szinten beszélő, értő és alkotó, politikai érdeklődésű és vélhetően baloldali beállítottságú közösség léphet színre.

    2) A magyar politikai marketing elemzésekor azért megjegyezném: nem a Helló Pécs blogja a nulla kilométerkő.
    Igaz, más aspektusokból, de úttörő példa volt Csepeli György blogja.
    Ma is az, mivel többünk álláspontja szerint azon ritka, politikát sem nélkülöző webhelyek egyike, ahol a legkülönbözőbb felfogású emberek EMBERI MÓDON cserélnek eszmét (vagyis anyázás nélkül). Ilyen szempontból a demokrácia értékes iskolája és iskolapéldája.

    3) Az emberek szélessávú internethasználatát illetően számos kutatás zajlott már az országban és így nem csak azt tudjuk, hogy kik, mikor, hogyan használják, hanem azt is, hogyan fogják használni, mert ehhez meg rendelkezésünkre áll a külföldi szakirodalom.
    (Az online közösségek életre hívásának módszereiről, eszközeiről, sajátosságairól Weber – Marketing a hálón c. könyve talán a legfrissebb.)

    4) A magyar politikai marketingre valóban jellemző a slendriánság is, ezt magam is felmutattam egy online kísérlet során:
    https://blog.joljarok.hu/archives/448

    5) A Helló Pécs mozgalom blogjának – a nem vitatott “érdemei” mellett több hibája is van.
    a) előkészítetlen, légüres térben, szövetségesek nélkül mozog
    b) webmarketingben jártas halandók számára világos: a pénz most nem számít – pl. AdWords hirdetések özöne (és Pécsett ez irritáló)
    c) pökhendi öntömjénezése visszatetsző (ezen javíthat)

    6) Baloldaliság és haladás, korszerűség nem egymást kizáró fogalmak.
    Éppen ezért súlyos hibát követett el Pécs vezető baloldali értelmisége, amikor nem a legkorszerűbb dolgokat támogatta az elmúlt években. És a jobboldalnak ERRŐL nem volt szava!
    Tehát most ez a közeg.
    ***

    Upgrade, 21 óra 27 perc:
    Illik számokkal, tényekkel is alátámasztani, amit lehet.
    A link:”a webegység címe” algoritmussal a YAHOO alatt szemlézve azt látjuk, hogy a két rivális webegység egyike sem éri el a harminc linket.
    És ebben a rel=nofollow hivatkozások is benne vannak (azokat a Google nem jelzi).
    Tehát mindkettőre igaz: alapvetően érdemi “linkszövetségesek” nélkül léteznek.

  9. Ez azért már több mint megmosolyogtató, ez már tényleg nevetséges! A Csepeli-blog ugyanis nem Csepeli-blog, az egy erőszakos és nárcisztikus moderátor blogja, ami pontosan leképezi azt, ami és ahogyan az országban folyik! Látszat, látszat, látszat, látszatdemokrácia (már annak,aki nem lát e látszat mögé). A demokrácia formális léte, értsd. intézményeinek létrehozása még egyáltalán nem jelent demokráciát. Ezt ez a blog is tökéletesen példázza. Nem megyek bele jobban. Aki beleolvas, az pontosan láthatja, érezheti, hogy miről is beszélek! A valódi demokrácia a működésben, a viszonyrendszerek minőségében van! Nem véletlen, hogy ennyire beszűkült, zárt és évek óta pusztán 5-6 ember részvételével műxik!

  10. Kedves Malvina!

    Mottó:
    “Ha csak rajtam múlik, sosem indultam volna országgyűlési képviselő választáson, s sosem indítottam volna blogot. Megúsztam volna azt az élményt, hogy ismeretlenek lehülyéznek, szavaimat megtiporják, gátlástalanul megrágalmaznak. De ha nem bocsátkozom be a küzdelembe, akkor nem ismerem meg azt az élményt sem, hogy ismeretlenek a pártomra állnak, szavaimat nemcsak megértik, hanem alkotó módon tovább is gondolják, mellém állnak, segítenek.”
    Csepeli György blogbejegyzéséből

    Igazad van kedves Malvina abban – a beleolvasás után “döntsön a nép”.

    A mostani, új Csepeli blog, a tudós blogja itt:
    lelekespolitika.luxerik.hu/blog/

    A régi Csepeli György blog, a leghíresebb bejegyzésével pedig itt:
    http://csepeli.blogter.hu/17992/valasz_olvasoimnak_marcius_2

    ***
    Nem véletlenül áll itt a mottó!
    A pécsi polgármester-választás kapcsán, bejegyzésemben nem követtem a gyakorta szokásos receptet: állj az egyik oldal mellé, mert az csupa derék, kifogástalan és becsületes emberből áll és támadd a másik oldalt, amely a becstelenség, a szélhámosság megtestesítője.
    Ezzel szemben a “haza és haladás” mintájára a “város és haladás” mértékegysége felé venném az irányt, amely irányban EGYütt menetelt eddig is (ha más-más szerepben és felelősséggel is) mindkét oldal.
    A kampányukra pedig a korszerű, aktív eszközrendszereket keresve pillantottam rá.

  11. Hát ezt igencsak sikerált kiforgatnod, kedves FarkasKoma! Méghozzá úgy, hogy rögvest felhasználd már megint az egészet reklámozásra. Amire miért is van/lenne szüksége ennek a moderátor-blognak – amihez tény és való, Csepeli György az apropó – , ha valóban demokratikusan, nyitottan működne? A “nép”-ben pedig nem hiszek, az kérem fikció! Nem is erről beszéltem! :::))))

  12. Apropos nyitottság.
    Mi a nyitottság abban, hogy a pl. a pécsi polgármester-választásról szóló “elektronikus újságcikkek” a helyi bulvárban minden, hangsúlyozom, MINDEN hozzászólást közzétesznek, tekintet nélkül arra, hogy a legaljasabb utalások történnek például valakinek a testi hibájára.
    Ez nyilván nem az a nyitottság, amelyet te vagy én elfogadnánk.
    (Csepeli György blogjának nyitottsága, moderálási elvei viszont nem itt vitatandók meg – pl. kompetencia-hiány miatt sem – és ebben is biztosan egyetértünk. A téged ott érintő valós vagy téves megitéléshez nincs elegendő információm. Általában véve viszont egyetértek a dühöngő működtetésével.)

  13. Egy-egy témával kapcsolatos reagálásnak, aminek úgy gondolom helye van , nem csak az egyetértés, hanem a vitatás is mindenkor a része. Ráadásul nem azért mondtam és mondom mindezt, mert én is, méghozzá közvetlenül megtapasztaltam azt, amiről írok. Ennyire nem vagyok beszűkült, és akár hiszed, akár nem még sértődött sem. Az ominózus blognak a helyzete, állapota és működési elvei, no meg a gyakorlata a velem történtektől függetlenül az, amire utaltam, olyan, amilyennek leírtam. Ezek ténykérdések. És hogy mennyire nem azt látod, érted, amiről írok, az is mutatja, hogy ki beszélt itt a” dühöngő” létéről, egy gondolat erejéig sem esett a bloggal kapcsolatos felvetéseim körébe.
    Tudod, azért tartom ezt szomorúnak, mert ebben az országban mindenhez ilyen módon szokás hozzáállni – tisztelet az igazán kevés kivételnek -, azaz nem látni soha tovább a látszaton, egy-egy ilyen vagy olyan tekintélyen. A kártékony “marketingjéről” már nem is beszélve! Gondolok itt arra, hogy ez a tekintélyelvűség mi mindenre fel nem használható! És kedves FarkasKoma, ez még akkor is így vagyon, ha Csepeli – bár egyáltalán nem bizots, hogy ő írja a neve által jegyzett bejegyzéseit – adott esetben érdekes témákat, gondolatokat vet fel.
    Amit pedig nem , és nem elsősorban csak velem, hanem másokkal tett és tesz ez a moderátor, az nem “megítélés”. Ezt annak nevezni bizony káros és kóros bagatelizálása az egész általam felvetett jelenségnek. Az pedig egy pillanatra sem merült fel bennem, hogy tőled elvárjak bármiféle kiállást az én véleményem mellett. De mélyen elgondolkodtat – mert igen beszédes – az a vehemencia és aránytalanság, amit ebben az ügyben tanusítasz velem szemben, az én véleményemmel szemben. De ebbe már valóban nem kívánok itt részletesen belemenni, mert látom, hogy az elfogultság – és mindaz, amiről az ekőzőekben írtam – teljesen lehetetlenné teszi, hogy tárgyilagosan lehessen mindezekről beszélni. Mert ismétlem: nem rólam van szó, bármennyire is lehetetlen ezt egyeseknek elképzelni. Egyébként szerintem ez is egy fontos információ! ::)))))

  14. Kedves Malvina!
    Azért vagyok nehéz helyzetben, mert ez a poszt a pécsi polgármester-választásról szól, s Csepeli György blogjára eredetileg annak illusztrálása érdekében hivatkoztam csupán, hogy a magyar politikai marketingben nem a Helló Pécs “mozgalom” blogja az origo!
    Ennél többet arról a blogról itt nem kellene beszélnünk, mert minden, ami ennél több, az már más téma, más káposzta.
    Viszont, már megbocsáss, éppen te hozod folyvást szóba, így megkerülhetetlenné téve számomra.
    Abban feltétlenül igazad van, hogy egy-egy téma megvitatásakor a vitatás éppúgy része a dolognak, mint az egyetértés kinyilvánítása. Jól néznénk ki (vagyis inkább nagyon is rosszul), ha mindenben egyetértenénk.

    Tehát a Csepeli-blog moderálási elvei helyett itt és most inkább a weben is megvalósuló politikai marketing általános helyzetképéről, pécsi “bevetésének” sajátosságairól beszéltem volna szívesebben.
    Pl. arról, hogy aki félreteszi a mostani kampány – kiváltképp prospektus formájában elkövetett – anyagait, és nem szégyelli szóról-szóra lemásolni, az ezentúl bárhol a világon, bármely városban korszerű kampányt vezethet le.
    Hogy kell-e konkrétum a választás megnyeréséhez, ha egyik fél sem konkrét, csak elveket és kívánságokat közvetítő – az most számomra kérdés.

    A séma:

    a) Változás kell!
    b) Felkészültem a változtatásra.
    c) Fogjunk össze!
    d) Most, hogy már össze vagyunk fogva én már csinálom is!
    e) Lesz kultúra, oktatás, sport, járható út, járda, parkolóhely, egészséges levegő meg minden ami kell. Ha még kellene valami, amire nem gondoltam, azt írd meg nekem.
    f) Csináljunk egy tömegrendezvényt, ahol jól fogjuk érezni magunkat.

  15. Teljesen egyetértek veled abban, hogy ez most arról és nem erről szól! És nem is kívántam belemerülni,csak arra reagáltam, hogy te ezt a blogot a demokrácia értékes iskolájának és iskolapéldájának nevezted meg, amit én alapvetően vitatok. És ez szerintem idevaló, mert egy témára mindig relevánsan visszahat a rá vonatkoztatott példa, példálózás, amivel uyge az állításainkat próbáljuk minden esetben még világosabbá, valamelyest bizonyítottá tenni. Kvázi minden témához hozzátartoznak a mellette, az ő igazolására felmutatott példálózások is. Ebben az értelemben tettem meg a hozzászólásomat, amivel nem volt más célom mint az, hogy jelezzem, számomra az alaptéma nem értelmezhető ezzel a – szerintem – nem megfelelő példával.

  16. “Hogy kell-e konkrétum a választás megnyeréséhez, ha egyik fél sem konkrét, csak elveket és kívánságokat közvetítő – az most számomra kérdés.\”

    Számomra nem. Ugyanis manapság – pontosan úgy, ahogy az a reklámban is történtik – nem konkrétumokat, hanem képzeteket, életérzéseket, készre manipulált önképeket adnak és vesznek. És persze nyernek meg ezzel választásokat!

  17. Tényleg így szokott lenni! Aztán a szavazó veri a fejét az ajtófélfába: – Úristen, mit tettem!
    Persze egy Pratkanis és Aronson könyvet is lehet venni (A rábeszélőgép), hogy legalább a legvadabb fogások ellen védekezhessünk. De ezt már annyiszor mondtam 🙁

  18. Naná! Azért az, amit írtam, nem azt jelenti, hogy ne lehetne védekezni – pontosabban úgy önépítkezni, hogy védekezni se nagyon kelljen -, csak az a baj, hogy a népség igencsak tanulatlan és igencsak mohó! Namármost ez a kettő együtt elborzasztó módon képes mindent és mindenkit eltorzítani. ::((((

  19. Kérem szépen, a politikai marketing, de egyéb más marketing sem ér egy hangyafaxnyit sem, ha a marketing nem azt a célt szolgálja, hogy tisztességesen formálja a közvéleményt, ugyanis ebben az esetben a demokratikus állam csak veszíthett vele. Nevezetesen azzal, hogy ?az egyéneket úgy kezeli, mint piac által vezérelt fogyasztókat, nem pedig mint aktív, jogokkal és kötelességekkel rendelkező polgárokat.? (Keane, 1999)

  20. Sajnos ez a játtszma már előre le van játtszva!A hülye is látja és tudja hogy a szili fog nyerni!!!akár még fogadni is mernék rá!
    Az egésztől már hányingerük van az embereknek ,és sokan már el sem mennek szavazni.A mai világban mindent agyonmanipulálnak és
    agyonmesterkélnek.

  21. Hát, Kedves Rozsonák, szerintem lényegesen rosszabb a ehlyzet! A játszma ugyanis nincs előre lejátszva, és mégis valószínű, hogy Szili fog nyerni. Ugyanakkor megklrdezném csendesen, hogy mennyivel lesz jobb a helyzet, ha Páva úrnak sikerál felszállnia a polgármesteri hivatal házára????

Szólj hozzá!