blog

Pécs már nincs a 10 leglátogatottabb magyar város között

Hírek Pécsről

Ő a pécsi reptéren leszállhat.Néhány nap távollét után elolvasom a helyi napilap kihagyott számait, lehangol, de nem lep meg a hír: Pécs már nincs a 10 leglátogatottabb magyar város között. (2010-ben Pécs lesz Európa Kulturális Fővárosa).
Miért is lenne a tízben, hiszen nincs ide vezető autópálya (csupán évtizedes ígérete annak, még az is lefokozva gyorsforgalmivá), a vonatok menetideje nem csökkent, hanem nőtt, a nagy csinnadrattával átadott csodafegyver-reptérről kiderült, hogy rövidecske a kifutópálya…

De szemem nem rebben – mert igazából tudtuk mi ezt! Ha máshonnan nem, hát Lengyel László néhány évvel ezelőtti előadásából, ill. az arról tudósító Dél-Dunántúli Gazdaság c. lapból (2003. máj. 2. szám). Eltettem akkor ezt a lapszámot, hiszen Lengyel Lászlóról oly’ gyakran mondják – sohasem válnak be a jóslatai, hát legyen meg az, amit Nehéz évek előtt a régió c. írásában jósol!

Nagyjából ezt mondja Lengyel:

  • Földrajzilag kedvezőtlen Pécs helyzete, Budapesttől távol… Ami nincs egy órán belül elérhető távolságra a fővárostól…
  • Nemzetközileg rossz az elhelyezkedése: míg az osztrákokkal, a szlovákokkal stb. az Unio majd összeköt, addig Horvátország esetében a gyors csatlakozásra nincs remény. (Hát akkor hová vezessenek az autópályák?)
  • Gazdaságilag nincsenek olyan kapcsolatai, amelyek tőkét vonzanának ide.

Konklúzióként szó szerint ezt mondja Lengyel: “Dél-Dunántúl csak önmagára számíthat!”

Első megjegyzés:

A lényeg azóta sem változott. A külső segítség azonban megjelent a Pólus programmal és az EKF (Európa Kulturális Fővárosa) cím elnyerésével. Az utóbbi esetében viszont láthatóan nyílik az olló: a hír (és annak külföldi konferenciákon, irodalmi esteken és más kulturális rendezvényeken történő propagálása) önmagában nem növelte Pécs vonzerejét. A hír és a benne rejlő potenciál – valamint az utak építésének tempója eltérő!

Második megjegyzés:

A városmarketing egyik alapszabályaként szokás említeni: a város speciális áru, nem vihető a megrendelőhöz, annak kell ide jönnie!

Ez a szabály két felé viszi a gondolataimat. Egyfelől azt gondolom, hogy a gyorsforgalmi út 2010 első felére tervezett átadása kései lesz picinyt!

Másfelől mi lenne, ha legalább VIRTUÁLISAN ELADHATÓ VÁROSUNK VOLNA? Olyan, amelyről már két éve álmodom (Kulturális Ipari Klaszter). Amellyel az Internet korában azt az elméleti tételt is felállítanánk: a város speciális áruvagy Interneten szállítjuk a megrendelőhöz vagy az maga idejön!

Harmadik megjegyzés:

Mit lehet egy városból Interneten eladni?

– Kulturális értéket, rendezvényt (koncertet, színházi előadást, filmet)
– Múzeumi értéket (Janus Pannonius Múzeum, Csontváry Múzeum stb.) hozzá kapcsolódó kiegészítő információkat
– Tudományos eredményeket, eljárásokat (várospolitika stb.)
– Ismereteket ( egyetemi, szakmai kurzusok – levelező képzés)
– Szerencsejátékot (?)

Negyedik megjegyzés:

Harkány viszont, a vendégéjszakák számával befutott a 10 leglátogatottabb magyar város közé: de ez nem jelentheti azt, hogy a gyógyturizmus egyedül képviselheti azt a “kulturális értéket”, amellyel Európa Kulturális Fővárosának és környezetének elő kell rukkolnia.

***

Mit lehet ajánlani most a turistának, ha Pécsre érkezik?

16 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük