Online hírportálok a blogger szemével

Trendek az online hírpoltáloknál

Változások az olvasókért zajló versenyben

A magyar hírpiac óriási átalakuláson megy keresztül. A print piac elmészároslőrincedéséről, elvajnásodásásáról sok szó esik, de arról kevesebb, hogy ezek a médiumok az online teret is beterítik, jellemzően a kormány véleményéhez simuló helyi és országos hírözönnel. Ehhez a kánonhoz csatlakozik a városi, nagyközségi önkormányzatok saját média ereje, amelyre szintén nem jellemző  a kormányzat és a helyi hatalom izmos kritikája.
A vidéki, a kormány- és önkormányzati kritikát is felvállaló, közéleti elkötelezettségű bloggereknek és a kevés számú online kiadványnak ezen a terepen kell(ene) eljuttatnia üzenetét a polgárokhoz.
Az országos online hírportálok terén az elmúlt évek komoly átrendeződést hoztak.

Az Origo a régi klasszikus piacvezető szerepét piacvezető követőre cserélte, sőt. Lássunk is erről egy helyzetképet a Google Trend segítségével:

Online hírportálok keresettsége
Online hírportálok keresettsége az elmúlt egy évben a Google Trends szerint

Láthatjuk, hogy az Index.hu (kék) a keresettség (és a több, mint hatszázezres napi látogatottság mellett) egyértelmű piacvezető. Éppen ezért szeretné a Fidesz vagy megvásároltatni valamelyik oligarchájával vagy bedarálni, mint anno a Népszabadságot. (Hogy blogger szemmel ezt miért gondolom egy lehetséges tragikus fordulatnak, arra lentebb visszatérek).
Azt is láthatjuk, hogy az Origo-t (okker) már nem csak a 24.hu (piros), hanem a 444.hu (zöld) weben történő keresettsége is megelőzi. Úgy fest, a nagyon direkt és túl sűrű politikai propaganda hírportáli álarc mögött sem segíti elő egy hírportál piaci helyzetének stabilizálását.

A blogger szempontjai

A fenti online hírportálcsoportból a blogger számára különösen fontos az Index és az Origo.
Ennek az az oka, hogy ez a két portál potenciális lehetőséget nyújt blogszolgáltatása révén szélesebb közönséghez történő eljutáshoz. Ehhez persze ott (is) kell blogot nyitni, közérdeklődésre számot tartó módon minőséggel jelentkezni (vagy szörnyű bulvár témákkal szórakoztatni, de ezt a műfajt most ne vegyük gorcső alá).

Egy kis kitérő
Személyként fintorogva elfordulhat a blogger valamelyiktől, amelyik nem politikai ízlésének megfelelő, de online marketing szakemberként mindkét jelentős blogszolgáltatónál kell, hogy képviselje magát – hiszen olvasói nem feltétlenül politikai szimpátiából, hanem például megszokásból keresnek fel egy-egy portált. De ami ennél is fontosabb: a szakembernek képben kell lennie a szolgáltatás minősége, hatóköre, megbízhatósága terén.

A magyar blogger amúgy már eléggé viseletes lélekkel bír, az online hírportálok viharos múltat biztosítottak számára. A Népszabadság a fénykorában – a blogokért felelős, Szerkinek becézett intézője által – kijelentette: a bloggerből darab darab, ha egy elmegy, majd jön másik. (Igaz, az AltNyíl korszak egy felemelő állapotot jelentett.) Aztán még a bedarálása előtt néhány hónappal meg is szüntette a kezéből kicsúszott (vagy inkább a jobbos trollok által kivert) blogszolgáltatást.
Személyes élményem, hogy a “kiállás kedvéért” a Népszavánál nyitottam blogot, de nem sokkal később a lap ennek a szolgáltatásának a megszüntetéséről elfelejtette értesíteni a bloggereit.
Ilyen előzmények után kevesebb az illúzió, de kevesebb a blogszolgáltató is.

Az Index és cégcsoportjának tagjai, például a Napi.hu, láthatóan törekszenek a blogoszféra integrálására, jelentős felülettel szolgálják ki ezt a szegmenst. A vidékről kiszorult kormány- és önkormányzatkritikus  bloggerek számára ez az egyetlen komoly lehetőség maradt nagyobb létszámú olvasótábor eléréséhez. A portál számára is kedvező helyzetet jelenthet ez – bár nyilván nem ez a legerősebb tartóoszlopa – hiszen vidéki olvasókat köthet magához.
Mindenesetre a blogger szempontjából az Index kormányzati lerohanása vagy ledarálása jelentős veszteséget jelentene.

***

Frissítés

2018. október 1-én az Index.hu arra kérte olvasóit, hogy az online lap függetlenségének megőrzése, működésének biztosítása érdekében, nyújtsanak anyagi támogatást.
Akár online gerillamarketing akciónak is tekinthetjük, hogy felhívásuk előtt fél órára leállították a hírszolgáltatásukat, jelezve, ilyen lenne, ha nem lenne. Mert nincs másik Index, mint ahogyan másik valóság sincs.

Szólj hozzá!