Keresőoptimalizálás, gerillamarketing, blog – előadásra készülődöm

(1) Marketing (Dolgok, amelyekről hallgatni fogok.)

Szemléletmód és eszközrendszer – jut eszembe a szóról, aztán meg ez: termékpolitika, árpolitika, elosztáspolitika*, kommunikációs politika. Nos, jobb is lesz, ha ezt elhallgatom, mert a hallgatók ebből megtudhatnák – ez a pasas még az ókorban, vagyis a szocializmus idején tanult marketinget, ha tanult egyáltalán…

Mert mi a szösz az, hogy elosztáspolitika? Eladásösztönzés van meg disztribúció, tátott tőke lehelése – nem elosztás. Pancsert kaptunk, atyavilág!
Pedig ugye, rettenetesen korszerű akarnék lenni, elvégre a legkorszerűbb, a legmaibb dolgokról akarnék mondani valami okosat, az Interneten megvalósuló marketing fontos fegyveréről: a keresőoptimalizálásról.

De itt, a PTE Marketing Tanszékén okos se nagyon lehetek.
Ezek a hallgatók Dr. Rekettye Gábortól (most jelent meg a Kisvállalati marketing c. könyve, Japántól az USA-ig ismeri a világot), Dr. Orosdy Bélától (a Kamara Marketing Klubjának vezetője), Dr. Fojtik Jánostól (nemzetközileg elismert Internet szakértő, nemrég került piacra a Veres Zoltánnal párban írt Elnyújtott élvezet…? c. könyve) és még sorolhatnám – szóval ezek a hallgatók ilyen kaliberű előadóktól tanulnak – kár is volt ebbe belegondolnom! Beteget fogok jelenteni, most már bizonyos!

(2) Szerzők

Kell ide segítség, bizony! Philip Kotler Marketing menedzsment c. könyve, igen, ezt leemeljük. Ries-Trout – nem tudom, hozzájuk mit szólnának, de gerillamarketing ügyekben van néhány jótanácsuk. Viktor O. Schwab – őt most hagyjuk, David Ogilvy – mindig, mindenkor jól jöhet, de a netről ő alig, Bruce I. Newman – most ez itt nem az ő ideje, Pratkanis és Aronson – bármikor, bármihez… és így tovább. Komolyan veszem!

(3) Fogalmak

Marketing – (ezt részleteiben ők jobban tudják most, ezt ne nagyon feszegessük). Marketing az Interneten: ezen belüli részterület a keresőmarketing. Erről van ugyan anti-megfogalmazásom, bloggeres, de ez itt nem elég! 🙂

A neten klasszikusan megkülönböztetnek két fogalmat (pl. a Wiki, vagy vszinüleg annak nyomán pl. Konrád is a blogjában).
Ezek szerint létezik a SEM (ez volna a keresőmarketing, benne a hirdetések, AdWords, stb.) és volna a SEO, a keresőoptimalizálás vagy honlap-optimalizálás. De én nem egymás mellé rendeltnek érzékelem e két dolgot! Erről így írtam egy hozzászólásra reagálva az egyik blogbejegyzésben:
“Azzal, hogy a (Google.hu) keresőben beütöd: keresőoptimalizálás – és a negyedik hely környékén találsz – valóban a SEO-ben, a keresőoptimalizálásban lévő jártasságomat ellenőrízheted.
De amikor azt látod a keresőben – a blogom alatti description content-ből eredően:
?Bognár Stúdió reklámügynökség, az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese??, az már nem SEO, hanem keresőmarketing – hogy a te megközelítéseddel éljek!
Mert az én megközelítésemben ez integrált marketing.
(Amúgy, amikor az ember dolgozik, akkor persze ezt nem így gondolja végig, hanem egyszerűen benne van a szemléletében egy általános marketing tudás és tapasztalat, és az vezeti az ujjait a klaviatúrán! Amit aztán olykor korrigál.)”

** Közbevetés a szemléletesség kedvéért:
most, 2007. május 07-én, 21.04-kor rákérdeztem a Google-ra (google.hu alatt ütve be a szót) – “keresőoptimalizálás”.
0.18 másodperc múlva 232000 szótalálat mellet, a 6. helyen hozott elő, szó szerint így:

“Keresőoptimalizálás, keresőmarketing, SEO
Bognár Stúdió reklámügynökség, az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny
győztese, honlap-optimalizálás, keresőoptimalizálás, keresőmarketing blog.
www.bognarstudio.hu/blog/ – 25k – 6 máj. 2007 – Tárolt változat – Hasonló oldalak”

*** Előzetes megj. az 5. ponthoz: A találati tábla jobb oldalán öt cég HIRDETÉSBEN hirdeti keresőoptimalizáló szolgáltatását. Az ötből a maga erejéből egy sem volna az első táblán.

(4) Blog

Erről, ami a keresőmarketing és a blog kapcsolatát illeti, itt már írtam: Gerillamarketing kísérlet
De ezt a részt, a piacvezetőt követők vagy a valamely szegmentumot elfoglalni akarók “oldaltámadásával” kell összefüggésbe hoznom!

Marketingháború

(5) Integrált Internet Marketing

Most éppen arra gondoltam, hogy a leghelyesebb talán az volna, ha bevezetnénk az Integrált Internet Marketing fogalmát, mert ezzel egyfelől egycsapásra kifejezhetnénk, hogy a neten zajló céges marketing szerves RÉSZE a cég általános marketing tevékenységének, másfelől pedig…
Másfelől pedig egyetlen keretbe foglalná, a SEM, a SEO és hasonlók, gyakran nehezen szétválasztható fogalmát. Így, egyetlen fogalom alatt értelmezhetővé válna a keresőmarketing (mint a legátfogóbb meghatározás = minden marketing eljárás, amely a keresőkkel kapcsolatos), a keresőoptimalizálás (a keresők élvonalába, legalább az első húszba visszük a honlapot), a keresőüzenet (amikor reklámot helyezünk el a keresőkben vagy amikor magával, a kereső élvonalába vitt web-egység, keresőben megjelenő (kvázi rövidített) tartalmával üzenünk; v.ö. az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztese), az osztagtámadás (amikor tudatosan több web-egységgel állunk mások honlapjai elé)!

Ez nagyon szép lenne, csak az a baj, hogy a két utóbbi kategóriát magam “fedeztem föl” és neveztem el – és akkor ez már kevéssé autentikus forrásnak számít. Nos, akkor erről is hallgatunk! 🙂

(6) Újkálvinista értékek

Bizonyosra veszem, hogy amiként azt egyes kutatók állítják, tőlünk nyugatabbra megerősödőben vannak a piaci magatartásban a ?kemény? értékek. A becsületesség, a megbízhatóság, a méltányosság; az újkálvinista etika (azaz érdemén nyugszik a siker)… – mondtam néhány hónappal ezelőtt, mintegy biztatásként önmagamnak a Linkfelhő blog, marketing c. posztomban.
A keresőoptimalizálásban is így kell történnie!
Érdekemben áll, hogy a referenciáimmal bizonyítsam: valóban érdemén nyugszik a siker, nem az enyém, hanem az ügyfeleimé! Mert olyan szolgáltatót választottak, akinek megvoltak a referenciái, aki tényleg szolgálatot teljesített – élre vezette őket – az olykor kőkemény marketingháborúban.

Alapvető érdekem, hogy a piacon ismeretek alapján döntsön az ügyfél! Az ügyfélnek is érdeke, hogy ne legyen becsapható!

(7) Márka vagy egyszerű szolgáltatás?

Szolgáltatásként kínálom a keresőoptimalizálást. Vajon jól? “Márkásítható-e” az Első Magyar Honlapoptimalizáló Verseny megnyerése által a Bognár Stúdió (szolgáltatása)? Lehet-e belőle új “pécsi kesztyű”?  Vagy egyszerű, vidéki termék (szolgáltatás) lehet csak,  “egy érdekes többlettel”, s a díj semmi másra nem jó? Bár az sem kevés, ha ez a díj a “különbség”, a POZICIONÁLÁS alapja?
De ezek a kérdések már csak magamnak szólnak. Bár…?

(8) És a szerénység? Az nem marketing kategória?

De bizony az! 🙂
A gerillamarketing szabályai szerint, v.ö. a Ries -Trout Marketingháború c. művében írtakkal:

– Légy bármilyen sikeres, soha ne viselkedj piacvezetőként!

Talán ugyanezt a gondolatot fogalmazta meg nekem net-barátom is, egyenesen, bele a monitoromba:

– Azért szerintem rebellis blogterroristából nem könnyen lesz multikulturális szalon-webbetyár, sőt azt mondom, ne is legyen, amíg nem muszáj…!

(- Na, de most már késő: multikulturális szalon-webbetyár lettem, az áldóját neki! 🙂 -feleltem, de ugye, mégis van ebben valami 😉  )

Teljesen komolyra fordítva: a net nem egy “stabil terep”. Bármikor megelőzhetik a mégoly ügyes optimalizálót is, változnak a keresők algoritmusai, ügyesebbé válhat a konkurencia, brutális erőt (pénzt, paripát, fegyvert) vethet be az ellenfél – jobb a szerénység. (Az utóbbi gondolat, mint afféle “vándormotívum” járja be a netet. Hozzátenném: ha széles szakmai sávokban, eléggé régóta van referenciája valakinek, azt minden vonatkozásban, egyszerre “megverni”, letaszítani mindenünnen az élről – nem lehet!)

Na, de mit mondjak az előadáson? Mert ezeket a gondolatokat elmondani egyetemen – aligha lehet! 🙂

(9) A keresők “természetes” állapotáról

Vegyünk egy példát: ha beütjük a Google-ba – “bányászat” – pécsi portált az első tízben nem találunk.
Ez természetes is, hiszen Pécsett mind a szén-, mind az uránbányászat évtizedekkel ezelőtt kimúlt.
Ám üssük be: “rekultiváció”. Bizony, hogy találunk a tizedik helyen pécsi portált, amely jelzi számunkra, hogy a bányászkodás nyomán gyógyítandó sebek borítják a Mecsek oldalát!
Ezt a jelenséget nevezem a keresők természetes állapotának, amikor visszatükrözik a valóságot.
A keresőoptimalizálás vajon mennyire boríthatja fel ezt a természetes állapotot?
Időlegesen minden bizonnyal ezt is megtehetjük.
De kit érdekelne egy olyan oldal, amely egy pécsi portált hoz előre a bányászkodással foglalkozó lapok közé, s ott tátongana semmi tartalommal? Hosszú távon aligha erősítenék a oldalt a látogatók. Márpedig hosszú távon, az élen maradáshoz valóságos látogató is kell! Kattintás, tartalmi változások, eleven élet – ha ez nincs, kihullik az élről a lap!

Lehet, hogy az előadáson innen indítok? Hm…

Inkább, mint egy szokványos gondolattal: – Ugye, mindenki keresett már keresővel? A netezők 68 %-a is ezt teszi…

———————-

* A disztribúció is elosztást jelent, csak egyfelől sokaknak “elegánsabbnak” tetszik az idegen szó, másfelől pedig – és ez volna a lényegesebb – így elválasztóvonalat rajzolhatunk a szocialista és a kapitalista piaci viszonyok közé. Ugyanis az elosztás gyakorta valóban elosztás volt! (Mint egykori Trabant tulajdonos, ezt nagyon határozottan állíthatom!)

——————–

És persze most már van a fejemben egy “rendes” vázlat is. Itt – a félreértések elkerülése végett mondom -, ahogyan szoktam is, a primer gondolataimat örökítettem meg.

———-

Upgrade 2007. május 19.
Azóta a freeblogomban közzétettem a Gerillamarketing a neten: az osztagtámadás c. “dolgozatomat”, amely a fenti gondolatmenet alapján született meg. Minden előadás, ha komolyan veszed, két következménnyel jár:
– egyfelől összefoglalásra késztet, számba veszi az ember, amit már tudott és kicsit talán tovább is olvas;
– másfelől pedig újragondolja azt, amit az adott időpontban tud, s megpróbál a járatlan utakra koncentrálni!

Visszagondolva az előadásra, két hibát biztosan elkövettem, és ez a következő három 🙂
– túl sok “saját” példát említettem
– kevéssé vontam be a hallgatókat
– túlfutottam a rendelkezésre álló időn

—-
Upgrade – egy másik előadás: Webmarketing Workshop a PTE Marketing Tanszékén

“Keresőoptimalizálás, gerillamarketing, blog – előadásra készülődöm” bejegyzéshez 19 hozzászólás

  1. Voltam egy előadáson, keresőoptimalizálásról szólt. Említették, hogy volt már egy ilyen verseny is, pillangószív névre hallgatott. Márt nem mondtak róla, mert a technikája volt a téma. Jó volt tényleg.
    most meg ne kérdezd ki volt az előadó, mert nem tudom. utána kell néznem ahhoz.

  2. Szia Myrtille!
    Szóval Szombathelyen ilyen témájú előadások vannak. Hiába na, az már a NYUGAT! 🙂
    Arról a versenyről én is hallottam, s magam is láttam azt a honlapot!
    De az nem nyugati volt, hanem deli déli! 🙂 Abetyárját, mondhattak volna róla valamit, hogy milyen derék fickó alkotta meg – vagy ilyesmi.
    Namindegy…
    Most egyébként a motívumok harca dúl bennem: még mindig dolgozom, pedig későre jár, de szívem szerint írnék egy kicsit.
    “Gerillamarketing a neten: az oldaltámadás módjai” címmel. Erről olyan jóízűen lehetne…
    De meg kell még írnom néhány e-mailt is, be kéne fejeznem egy elemző dolgozatot stb.
    Miközben itt áll mellettem egy halom könyv – mert elvileg okosodnom is kellene. És eközben persze a szomszéd szobában röhögnek a népek (Fábry megy a tv-ben). Ilyen estéken nagyon sajnálom, hogy nem vagyok iszákos. Innék egyet – s vége is volna a motívumok harcának, mert még egyet akarnék inni!
    Na, mára ennyit, kedves Myrtille, a keresőoptimalizálásról! 🙂
    Ma már, azt hiszem, nem lesz blogolás 🙁

  3. valahogy nekem sem megy nagyon. nincs időm sem, kedvem is hiányos. De a receptek összejönnek, remélem holnap este elviheted a blogról.:))

  4. Köszönjük az előadást!

    reméllem ezek a gondolatok hasznosíthatók lesznek a jövőben!

    (És nem leszenek a dolgozatban! 🙂 )

  5. Én pedig a figyelmet köszönöm!
    Ha valaki utólag a fentiek olvasásába kezdene, megjegyezném: a tréfát, amelyet az elosztás és a disztribúció között feszítettem ki, (az első és a megcsillagozott egyik utolsó mondat között) valószínűleg csak én értem. Ebben én az azonos jelentésű, de más alakú szavak azonosságában rejlő mérhetetlen különbségre céloztam.
    Ám nem egy sikeres tréfa az, amelyet csak a kiötlője ért!
    De ezt leszámítva, talán nem hiába voltam ott. 🙂

  6. Szervusz Kedves SEO keresőoptimalizálás!

    Aki csupán linket gyűjteni jár a blogjaimba – és érdemi hozzászólás helyett ilyeneket ír – azzal bizony előfordul, hogy összefolynak a szemében a sorok.
    Ez is jó humor volt, ugye?

Szólj hozzá!