Insight – a pozicionálás előképe

Az insight fogalma

Azért jó marketing klubba járni, mert időnként elgondolkoztatja az embert egy-egy előadás a saját tevékenységéről, hiszen az előadások bővítik az ismeretanyagát és hatással vannak a munkája eredményességére is.
A minap, vagyis 2017. június közepén, a pécsi Marketing Klub és az Üzetasszony Klub közös rendezvényén dr. Szűcs Krisztián és dr. Nagy Ákos adjunktusok, a PTE Közgazdaságtudományi Karának oktatói az insight fogalmából indulva hasítottak nekünk egy nagy darab online marketing szeletet.
Az egyre divatosabbá váló insight fogalmáról egyebek között az alábbi táblát vetítették ki:
Az Insight fogalma kivetített táblán
Ez volna az Insight fogalma?

Az csak természetes, hogy ahány szerző, ahány szakember – annyiféle insight fogalom van forgalomban.
A magam értelmezése szerint:

az insight egy olyan észrevétel a fogyasztói igényekről, magatartási mozgatórugókról, amelyekre alapozva hatékony pozicionálást lehet építeni.

Ebben a blogban a bejegyzések számtalan ilyen momentumot mutatnak föl, szájbarágás nélkül, vagyis ezeket a momentumokat nem Heuréka! felkiáltással tálaljuk, hogy na, ide tessék figyelni, ez itt egy insight.

A hivatkozott előadás előadói egyébként a vízben oldódó WC-papír gurigát hozták példának.
A hagyományos guriga csak gondot okozott a háztartásokban. Ha a WC-be dobták, akkor dugulást okozott. Ha a ház legkisebb helyiségében halmozódott (a lusta férfiak miatt), nem nyújtott szép látványt. Ezeket a problémákat, melyek “feszítették” a potenciális fogyasztókat (Heuréka! – INSIGHT!) a vízben oldódó gurigával fel lehetett oldani.

Mennyire divatos az insight?

Nagyon. Magam se hittem volna, míg utána nem néztem, vajon milyen mértékben keresnek rá az emberek. Úgy gondolom, hogy az online marketing fogalma igencsak elfogadott, széles körben ismert, ezért ezt választottam az egyik végletet képviselő versenytársnak. A másik véglet “versenyzőjévé” egy kisebb kapacitásúnak gondolt marketing fogalmat, a gamification-t választottam.

Insight - gamification - online marketing, fogalmak keresettsége a weben.
Az insight, a gamification és az online marketing fogalmak keresettsége az interneten, Magyarországon

Lám, az insight az online marketing nyerőnek gondolt fogalmát is veri Magyarországon, az elmúlt 12 hónap adatai alapján, az internetes keresőkben.

Hogyan juthatunk használható insight-hoz?

Egyfelől rendelkezésünkre állnak a kutatások eredményei (már ha meg tudjuk fizetni azokat). Másfelől a saját figyelmünk, a gyakorlati munkánk során felmerülő tapasztalatok pottyanthatják ölünkbe a bepillantás insight élményét.

Jómagam például az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny megnyerésével jutottam arra, hogy mindannyian, mint potenciális fogyasztók, szeretünk egy termék, egy szolgáltatás esetén kapaszkodókhoz nyúlni. Ilyen kapaszkodók a díjak, versenyeredmények, a megjelent elismerő cikkek. Tehát joggal gondolhatom, hogy a Bognár Stúdió pozicionálásához ezt a verseny eredményt fel kell használnom! És lám, a keresőoptimalizálással foglalkozó szakmai blogom fejléce azóta ilyen:

A Bognár Stúdió keresőoptimalizálás blogjának fejléce
A Bognár Stúdió fejlécén ott a versenyeredmény

(A képre kattintva eljutunk a honlaphoz, ahol a teljes fejléccel és a keresőoptimalizálás számos alapfogalmával, tippjeivel, eljárásmódjaival megismerkedhetünk.)

Insight – a pozicionálás előképe” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Örülök, hogy városunkban ilyen színvonalas előadásokat lehet hallani, örülök, hogy én is meghívást kaptam. Egy köszönet kijár a Kamarának a szervezésért!
    Trénerként nekem az insight kis megvilágosodásokat jelent. A mi szakmánkban sikeres emberek egy nagyszerű insight-nak köszönhetik népszerűségüket.
    Most hallgattam Sarah Cooper előadást aki egy fantasztikus sikerkönyvet írt arról, hogyan kell okosnak látszani a sokak által gyűlölt meetingeken. Az ő története is egy unalmas meetingen történt insight-tal kezdődött. Egy felkészületlen résztvevő felrajzolt egy oda nem illő Venn diagrammot a táblára és mindenki elvolt dőlve. Sarah Coopernak ekkor jött az insight és elkezdte figyelni ki milyen trükkökkel leplezi felkészületlenségét. Megfigyeléseiről írt egy blogot, ami teljes megdöbbenésére egy héten belül több, mint egymillió látogatót hozott. Ekkor már sejtette, hogy beletenyerelt a tutiba.
    Sajnos nekem még ilyen jellegű insight nem jutott az eszembe – biztos ezért nem volt még milliónál több látogató a blogomon.
    Az a meggyőződésem, hogy az insight olyan, mint egy kreatív ötlet. Utólag lehet elmondani mi volt jó insight.

Szólj hozzá!