A pécsi polgármester-választás és a buzz marketing

Buzz marketing

Nem is olyan régen mutattam be a buzz marketing gyökereit, visszakanyarítva a jelenséget az ókorig, a latin mondásig, mely szerint fama est, vagyis az a hír járja. Egyszóval  buzz marketing, vagyis szóbeszéd marketing.

S mivel a hivatkozott kifejezésben – a buzz marketing lényegében – benne szerepel a “hír” ellenőrízhetetlensége  és benne locsog egy kis gonosz mondandó is, sőt, a kívánt hatás kimunkálása érdekében általában bele van cseppentve egy kis kígyóméreg is, biztosra vehettük, hogy a pécsi polgármester-választás kampányában teret nyer ez is!

És tényleg.

Nyilván, hiszen Pratkanis és Aronson óta tudjuk, hogy a közvélekedéssel ellentétben a lejáratásnak vagy az egyszerű háttérsusmorgásnak igenis nagyon erős szerepe lehet.

Szóval azzal van most jobbról telekürtölve a város (fama est), hogy a szocialisták titkos (sic!) felmérése szerint a Fidesz húsz százalékkal vezet az MSZP előtt.
Hihetjük-e, hogy a forrás megnevezése ezúttal emeli a “hír” hitelességét?
Hm, a szociktól már nagyobb titkot is hallottunk kiszivárogni (mit szivárogni, ömlött az az őszödi beszéd, mint a Duna árvíz idején), ill. a forrás lehetséges eszközeként a Fideszhez tapadó korábbi szerverfeltörés is szóba jöhet. Tehát…
Ámbár erősen gyanítom, mindez csak soványka kísérlet a választói hajlandóság tompítására az egyik, a bizakodás emelésére a másik oldalon.

Az igazi, brutál-metál buzz marketing a másik fél tisztességtelen, erkölcstelen személyiségjegyeinek feltérképezésében és felmutatásában mutatkozik meg. Ezért fontosak a küzdő felek számára az olyan elemek, mint az, hogy Páva Zsolt “ingyen lenyúlta” s honlapjára szögezte Pécs város címerét, hogy Szili Katalin az “Összefogás jelöltje” címmel az “Összefogás Pécsért” nevű szervezet nevét bitorolja.

Így aztán akárki is győz – tisztességtelen lesz a polgármesterünk?

De hogy színesítsem kicsit a vélemények palettáját a reménybeli győztes személye körül, közreadom, amit itt-ott a fülem összegereblyéz:

– Szegény Kati, belehajszolják ebbe a nagy vereségbe!
– A Zsolt olyan szürke, mint amilyen nagyképű!
– Ez egy olyan hülye város, megint szocit fog választani a nép!
– Kicsi a választék. Nagyon gyenge politikai elitet tojt magának a város!
– Ö már bizonyított! Ő talán nem?
A Fidesz alatt Kaposvárt nyomták, megint ez lesz!
– Megint ellenzékben leszünk, nem vagyunk normálisak!

***

Kapcsolódó blogbejegyzések:

“A pécsi polgármester-választás és a buzz marketing” bejegyzéshez 20 hozzászólás

  1. Igen. Kedves Kesu barátom szokta volt mindig mondani: “Barátom, nem elég becsületesnek lenni, annak is kell látszani.”

    Mivel egyugyanazon tényt többen többféleképpen látnak, többféleképpen érzékelnek és élnek meg, többféleképpen élnek meg és többféleképpen jutnak el a tényig, ezért mindig is “fama est”.
    Néha ez pozitív, néha negatív.

    Egy vállalkozás (nem beszélve a politikusokról) sem engedheti meg magának, hogy negatív suttogó propaganda induljon ellene. A megítélés már a telefon felvételétől, a bejelentkezéstől tart, és az egész ügyintézésen átível. Nem véletlen, hogy azt mondjuk, hogy az első benyomások javarészt döntőek, és meghatározóak – a megjelenéstől a kézfogásig, a viselkedésig, a cipő ápoltságáig.

    Mind megannyi olyan tényező, amire figyelnünk kell, és karbantartanunk.
    Munkánk során elronthatunk bármit, tévedhetünk, akár még kárt is okozhatunk, de egyet mindenképpen meg kell tennünk: Tudnunk kell azt mondani, hogy “Bocsánat, tévedtünk. Meg próbáljuk helyrehozni.”
    Ez lesz a pozitív buzz alapja…

  2. Annak idején még talán mulattatott, ma kifejezetten dühít, hogy az ezer év óta ismert dolgokat rendre átnevezve, átkeresztelve próbálnak egyesek és többesek úgy tenni, mintha bármi újat feltaláltak volna. Na, ilyennek tartom ezt a buzz-bizbaszt is! Kérem, tudomásul kell venni, hogy ad 1/ nem zörög a haraszt…, ad2/ valós részigazságokat tartalmazó – de nem tartalmazó is – pletykálkodás, huhogás, susogás egyidős az emberiséggel. Ugyanakkor az a tény, hogy egy társadalmat mennyire és milyen módon képesek az efféle suskusok beküldeni az erdőbe, félrevezetni, és ezzel komoly módosulásokat, torzulásokat előidézni bizonyos folyamatokban, az pedig egyenesen a népek tudásszintjével, tájékozottságával és aktivitásával van szoros összefüggésben. Namármost, ami az emeszpét illeti, bőségesen rászolgált ( és most is szolgálja, lásd azt az arcátlanságot, hogy nem átallanak egy volt 3 per akárhányast köztisztségbe emelni), a suskusolásra. Az is megfontolandó, hogy mindig ott borítja be az eget a sok kuc-kucolás, ahol nem dívik a nyílt és egyenes beszéd. És ha véletlenül mégis elhangzik egy-egy valahol, hát semmi foganatja sincs. Tessék csak meghallgatni, mit válaszoltak a szocik arra a felvetésre, hogy az előbb említett 3/2-esnek személy nevének több szempontból sem lett volna szabad – így a rendszerváltozás után ennyi idővel (sem) – bármelyik elvtársának a fejében felmerülnie. BUZZA meg az ég! ::((((

  3. Lobo nem is állított ilyet. Csak azt, hogy “teret nyer ez is” !

    Hozzám még nem jutott el Zinczy! Mindenki azt susogja, hogy OrBÁN Viktorka és csapata – akik már jópár éve nem tudnak kikerülni a nagycsoportból – lesz a befutó. És ahogy a “Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról 2008” c. anyagot olvasgatom, igencsak fel kell kötniük a gumigatyát a fiúkáknak, ha nem akarnak hatalmasat bőgni ország világ előtt. Már annyi idejük se lesz, hogy a zsebkendőjüket kikapják a zsebükből. SzíjjÁRTÓka kisded szájából viszont a cumi végképp ki lesz bírva lenni rángatva! ::)))

  4. Valóban nem önmaga, a buzz marketing (ill. annak “elektonikus” változata, a vírusmarketing) fogja eldönteni a küzdelmet.
    Általában az a teljes rendszer dönt, amelyben maga a kampány is csak egyetlen elem és így nyilván nem döntő tényező egy annak alárendelt elemecske.
    Pécsett nagyjából az lehet a fő kérdés, hogy romlott-e már ANNYIT az MSZP megítélése (az országos mellett a helyi “eredményességből” is következően) a választópolgárok körében, hogy ez a negatív erő magával rántsa az önmagában véve elismert (és a korábbi közvélemény-kutatásokban Pécsett mindig előkelő helyen szereplő) Szili Katalint.
    Ha veszít, akkor így az nem az ő veresége lesz, de nem is Páva Zsolt győzelme, bár a pártok nyilván magukénak követelik majd a győzelmet, s személynek tulajdonítják majd a vereséget. (Esetleg hülyévé nyilvánítják a város lakosságának nagyobbik felét.)
    Ha a kampány döntene, akkor Szili Katalinnak kellene nyernie, mert a kampánya korszerűbb, átfogóbb, testesebb. De a kampány, csak egyetlen elem egy nagyobb rendszerben…

  5. A mi BUZZ-unk más mint a nyugati BUZZ. Szerintem itt minden tábor már csak a saját BUZZ-át hallgatja, röhög rajta, mint amikor egy gyermek, vagy egy celeb hangosan szellent vagy böfög. Az ellentábor BUZZ ára már szelektív a hallása, meg se hallja.
    A gondolkodó pécsi ember meg próbál a BUZZ hangzavar mögött meglátni valami pozitívumot, valami emberit amibe belekapaszkodhat.

  6. Kedves Sándor!
    Így van, ahogy mondod.
    Emberit – közeledve a választás napjához – egyre nehezebb lesz találni!
    Te is kaptál ma a postaládádba a Bla-bla-bla című, kiadói név nélküli, az egyik jelölt lejáratása érdekében nyomott “prospektusból”?
    Ez már nem buzz marketing, ez már az a színt, amelyről nem is beszél az ember.
    Ez már tényleg “visszaüthet” azokra, akik kitalálták.

  7. Muhahahahahaha… mi jutott eszembe!

    Na, hogy hívják a buzz-marketingben utazó mozgalmár (buzzgalomban lévő) polgárt?

    BUZ(Z)GÁR! És mennyire stimmel: Árvízkor feltörő fakadóvíz.

    ::))))

  8. Hihihi…

    …és ugye tudjátok, hogy mivel veszik körül a buzgárokat? Tuskókkal. Tuskókat vernek le a földbe, hogy ne induljon meg a töltés.

    Pedig, ugye, tudjuk? “…azért mégis a víz az úr!”

  9. A politika ,mint terep és a marketing ,mint technika kéz a kézben járnak, mert szétszálazhatatlanul összefonódnak Tehát én követésről nem beszélnék, mivel a kettő minősége nem választható el egymástól.

  10. Most, a választás befejeztével nagyjából így foglalhatjuk össze a történéseket és mindazt, amiről beszéltünk itt:

    – IGEN, romlott már ANNYIT az MSZP megítélése (az országos mellett a helyi ?eredményességből? is következően) a választópolgárok körében, hogy ez a negatív erő magával rántsa az önmagában véve elismert (és a korábbi közvélemény-kutatásokban Pécsett mindig előkelő helyen szereplő) Szili Katalint.

    – A buzz marketing és a kampány-szavazás technikák legaljasabb eszközeit is bevetették mindkét oldalon az “import-marketingesek”, mellesleg nagy szolgálatot téve a gyűlölködés további térnyerésének Magyarországon.
    CSAK ÍGY TOVÁBB FIÚK, CSAK ÍGY TOVÁBB KEDVES PÁRTOK!

  11. “CSAK ÍGY TOVÁBB FIÚK, CSAK ÍGY TOVÁBB KEDVES PÁRTOK!”

    Na tessék! Mint láthatjuk, csodá nincsenek! Hát hogy a jófenébe nyerhetett volna az a szegény Szili-lyány, ha még te is kihagyod a nőket a közéleti/politikai szereplők közül. :::))))))

  12. Nem hagynám ki őket, nem vagyok én egy nőkihagyós Bajnai-kormány, hanem a stábokat fiúk vezették.
    A nevükkel nem akarnám terhelni a bájtjaimat.
    Ahhoz pozitív dolgot is kellene produkálni.
    Egy óriásplakátra felírni, hogy hazaárulók és odatenni néhány fotót – ez nem egy teljesítmény. Mondhatnám, ezt a hülye is meg tudja csinálni. Igaz, akkor nem politikai marketingnek neveznénk, ha hülye csinálná ugyanezt, hanem hülyeségnek!

  13. A Bajnai-kormány nőkihagyós?? És ez most kit lep meg? Lobo, majd ha a Kazinczyné-kormány egy pasit sem talál miniszternek, akkor végre meg lehet lepődni. Egyébként az eddigi női kormányszereplők sem kaptak meghatározó posztokat. Mikor lesz vajon nő a Gazdasági (vagy mit tudom én hogy hívják) miniszter?
    Na ez most jó demagógnak hangzik 😀

  14. Aha! Mostmár mindent értek Zinczy! Hát azért ez az óckodásod a politikától, mert hogy mi a fenének fáraszd magad vele, ha a Kazinczyné-kormány csak puszta illúzó (és annak is csak soványka!)!::))))

Szólj hozzá!