blog

A blog pozicionálása. Online marketing és az Álomfejtő blog

A pozicionálás nehézségei

Nemrég hírül adtam: Lux Erik professzor újraindította Álomfejtő blogját! Hozzászólásként JAVASLATOT is tettem blogjában – akkor még nem tudva, mennyire érdekes párbeszéd indul meg köztünk. Javaslatom lényege az volt, hogy megkülönböztetve blogját a kókler, tudománytalan vagy “szabadidős álomfejtőktől”, ne az álomfejtés, hanem az ÁLOMELEMZÉS szót használja!
Lux Erik a blogjában szellemes választ adott: etimológiai szempontból a JAVASLAT szó, amelyet használtam, a javas, jós szó-ősökre vezethető vissza, s még szerencsém, teszem hozzá, hogy férfi létemre nem nevezett JAVASASSZONYNAK! 🙂

Ugyanott, rávilágított az álomfejtés előzményeire is, FREUD munkásságára például, amiben nincs semmi dehonesztáló, sőt!
Ám mindemellett mégis komolyan vette javaslatom.

1)

Beszélgetésünk hátterében – bármily meglepő is – a színtiszta marketing áll! A POZICIONÁLÁS. A blog, vagy ha úgy tetszik, egy SZOLGÁLTATÁS pozicionálása felett meditálunk.

Rekettye Gábor, Kisvállalati marketing c. könyvében (Akadémiai Kiadó, 2007. 113.old.) így határozza meg a pozicionálást:
“A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek.”

Philip Kotler a pozicionálást a (vállalati) kínálat és imázs tervezésének folyamataként elemzi. (Marketing menedzsment, Műszaki Könyvkiadó 1998.; 338. old.) és a stratégiai marketing fogalomkörébe utalja.

(P.S. 2017. VI. Akkor még nem ismertem az insight fogalmát, ezért az akkori medidációban nem kapott helyet a fogalom, de a fogalom mögötti tartalmat súrolgatjuk szépen.)

Al Ries és Jack Trout külön könyvet szentelt a témának: Pozicionálás – Harc a vevők fejében elfoglalt helyért (Bagolyvár Könyvkiadó, 1997).

Leegyszerűsítve azon tűnődöm most, miképpen lehetne az álomfejtő blogot úgy pozicionálni, hogy kiderüljön:

– abban a blogban tudományos alapokon történő álomelemzés, álomértelmezés folyik, szakemberek révén

– ám folytatása is a bibliai korokig visszanyúló emberi tevékenységnek

– de a tudományosság itt nem azonos a merevséggel, sőt ellenkezőleg: szellemes, izgalmas és érdekfeszítő a hely

2)

Kell-e, lehet-e egy blogot pozicionálni?

(Látszólagos kitérő)

Ha egy cég-blogról beszélnénk, akkor annak minden ízében a cég egyéb megjelenéséhez kellene igazodnia, de itt nem erről van szó. Ez egy színtiszta szóló-blog.

A céges blogok általában a cég nevét vagy tevékenységi körét hordozzák nevükben, címükben.
Külön csoportot jelentenek a “híres emberek”, akiknek blogja java részt a hires ember nevét viseli.
A fentieket összevethetjük pl.: csepeli blog (Csepeli György blogja), VG blog (Világgazdaság), Nagy Zsolt blog (a romániai informatikai miniszter blogja);

Ezzel szemben egy olyan blognév, hogy “Laci blogja”, nem nagyon hordoz magában felhívó jelleget, nem különböztet meg másoktól, nem egy marketing telitalálat.
Ennél, ha az illető Laci nem híres ember (még?), jobbat szeretne, minimumként El Lobo – A farkas legyen, ami persze még mindig nem elég, de már valami 🙂

A blognak persze van egy olyan tulajdonsága is, hogy az alcímével is sokat mondhatunk, akár azzal is pozicionálhatunk.

Ugyanis a főcim egyúttal a “title”, és ez sokat mond a keresőrobotoknak, amely által előrébb kerülhetünk az adott kulcsszóra, kulcskifejezésre a keresőkben. Tehát a címben nem is biztos, hogy tudunk pozicionálni.

Így az Álomfejtő blog címe jó, mert az emberek így fogják keresni a keresőkben: álomfejtő, álomfejtés! Viszont az alcímmel még lehetne “operálni”!
(Álomelemzések, álomértelmezések(?))

Példaként:
Szakmai blogom főcíme: Keresőoptimalizálás, keresőmarketing, SEO
Ezzel tulajdonképpen a keresőrobotoknak üzenem meg, mely szavakra akarok megjelenni a keresőkben, az emberek meg ebből következtetnek a blogtartalomra.

Az alcímben viszont kőkeményen pozicionálok:
A Bognár Stúdió – az Első Magyar SEO Verseny győztese. The winner of the first Hungarian SEO contest.

Hát így kéne valahogy az online marketingben…

3)

Keresőoptimalizálás és pozicionálás

Ha elfogadjuk Rekettye professzor úr fentebb idézett meghatározását a pozicionálásról, benne a “folyamatosan kommunikálják” kitételt, akkor világossá lesz a kapcsolat pozicionálás és keresőoptimalizálás között.

Hiszen a keresőoptimalizálással a keresők élvonalába emeljük a blogot – mert ez ALAPFELTÉTELE annak, hogy a net népei rátaláljanak. De ennél többet is elérhetünk a KERESŐÜZENET beépítésével.
keresőüzenet fogalmát magam próbáltam megalkotni, így: a keresőüzenet az, amikor reklámot helyezünk el a keresőkben vagy amikor magával, a kereső élvonalába vitt web-egység keresőben megjelenő (kvázi rövidített) tartalmával üzenünk.

A keresőüzenet tartalmát a (számítástechnikai értelemben vett) programban a meta name=”description” content=”…” módon lehet megadni, a pontok helyére téve a pozicionálást megvalósító “reklámszövegünket”, a fenti példában pl. A Bognár Stúdió – az Első Magyar SEO Verseny győztese… szöveget.
És akkor a keresés eredményeként ezt fogja látni a látogató, azaz igen szemtelenül már keresés közben “dolgozunk” azon, hogy a mi szolgáltatásunk “épüljön be elsőként a koponyákba”!
(Pótlólagos bejegyzés: 2007.12.15. – a One in all SEO plugin megjelenésével, technikai értelemben a WP blogok SEO szempontú “belövése” kezelhetőbbé, pontosabbá vált.)

4)

A konkurencia mellett? Inkább előtte!

Blogunk aligha fog egyedül állni a keresőkben, konkurensek tucatjai, százai esetleg tízezrei kínálják ugyanazt a tartalmat, ugyanazt a “szolgáltatást” vagy legalábbis nagyon hasonlót!
Első feladatunk, hogy a keresők élvonalába, az élbolyba vigyük a web-egységünket, mert különben a kínálatunk elvész a mezőnyben!
Az Álomfejtő blog sem áll egyedül a “szolgáltatásával”, és (még) nincs is az élbolyban, ha a szóra keresünk.

Ez a helyzetkép mindjárt választ is ad arra a kérdésre, amin Lux Erik meditál: “fizetőssé” tehető-e, legalábbis részben a szolgáltatás?
Amíg nem áll az élen, addig aligha! (Most az egyéb tényezőkkel nagyvonalúan nem foglalkoznék.)

De nem elég “egyiknek lenni” az élbolyban, hanem nagyon határozottan kell KÜLÖNBÖZNI a többi hasonlótól, azaz visszakanyarodtunk a pozicionálás szükségességéhez.

5)

A pozicionálás legyen igaz és pontos

Most írtam le egy külön posztban, mennyire visszaüt az, ha a pozicionálás rosszul időzített vagy hamis!
Gerillamarketing

***

Elolvasásra ajánlom a témában:
Keresőoptimalizálás az online marketingben

19 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük